תנ"ך על הפרק - שמואל א יא - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

שמואל א יא

243 / 929
היום

הפרק

וַיַּ֗עַל נָחָשׁ֙ הָֽעַמּוֹנִ֔י וַיִּ֖חַן עַל־יָבֵ֣שׁ גִּלְעָ֑ד וַיֹּ֨אמְר֜וּ כָּל־אַנְשֵׁ֤י יָבֵישׁ֙ אֶל־נָחָ֔שׁ כְּרָת־לָ֥נוּ בְרִ֖ית וְנַעַבְדֶֽךָּ׃וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם נָחָשׁ֙ הָעַמּוֹנִ֔י בְּזֹאת֙ אֶכְרֹ֣ת לָכֶ֔ם בִּנְק֥וֹר לָכֶ֖ם כָּל־עֵ֣ין יָמִ֑ין וְשַׂמְתִּ֥יהָ חֶרְפָּ֖ה עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּאמְר֨וּ אֵלָ֜יו זִקְנֵ֣י יָבֵ֗ישׁ הֶ֤רֶף לָ֙נוּ֙ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים וְנִשְׁלְחָה֙ מַלְאָכִ֔ים בְּכֹ֖ל גְּב֣וּל יִשְׂרָאֵ֑ל וְאִם־אֵ֥ין מוֹשִׁ֛יעַ אֹתָ֖נוּ וְיָצָ֥אנוּ אֵלֶֽיךָ׃וַיָּבֹ֤אוּ הַמַּלְאָכִים֙ גִּבְעַ֣ת שָׁא֔וּל וַיְדַבְּר֥וּ הַדְּבָרִ֖ים בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיִּשְׂא֧וּ כָל־הָעָ֛ם אֶת־קוֹלָ֖ם וַיִּבְכּֽוּ׃וְהִנֵּ֣ה שָׁא֗וּל בָּ֣א אַחֲרֵ֤י הַבָּקָר֙ מִן־הַשָּׂדֶ֔ה וַיֹּ֣אמֶר שָׁא֔וּל מַה־לָּעָ֖ם כִּ֣י יִבְכּ֑וּ וַיְסַ֨פְּרוּ־ל֔וֹ אֶת־דִּבְרֵ֖י אַנְשֵׁ֥י יָבֵֽישׁ׃וַתִּצְלַ֤ח רֽוּחַ־אֱלֹהִים֙ עַל־שָׁא֔וּלבשמעוכְּשָׁמְע֖וֹאֶת־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֑לֶּה וַיִּ֥חַר אַפּ֖וֹ מְאֹֽד׃וַיִּקַּח֩ צֶ֨מֶד בָּקָ֜ר וַֽיְנַתְּחֵ֗הוּ וַיְשַׁלַּ֞ח בְּכָל־גְּב֣וּל יִשְׂרָאֵל֮ בְּיַ֣ד הַמַּלְאָכִ֣ים ׀ לֵאמֹר֒ אֲשֶׁר֩ אֵינֶ֨נּוּ יֹצֵ֜א אַחֲרֵ֤י שָׁאוּל֙ וְאַחַ֣ר שְׁמוּאֵ֔ל כֹּ֥ה יֵעָשֶׂ֖ה לִבְקָר֑וֹ וַיִּפֹּ֤ל פַּֽחַד־יְהוָה֙ עַל־הָעָ֔ם וַיֵּצְא֖וּ כְּאִ֥ישׁ אֶחָֽד׃וַֽיִּפְקְדֵ֖ם בְּבָ֑זֶק וַיִּהְי֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ שְׁלֹ֣שׁ מֵא֣וֹת אֶ֔לֶף וְאִ֥ישׁ יְהוּדָ֖ה שְׁלֹשִׁ֥ים אָֽלֶף׃וַיֹּאמְר֞וּ לַמַּלְאָכִ֣ים הַבָּאִ֗ים כֹּ֤ה תֹֽאמְרוּן֙ לְאִישׁ֙ יָבֵ֣ישׁ גִּלְעָ֔ד מָחָ֛ר תִּהְיֶֽה־לָכֶ֥ם תְּשׁוּעָ֖הבחםכְּחֹ֣םהַשָּׁ֑מֶשׁ וַיָּבֹ֣אוּ הַמַּלְאָכִ֗ים וַיַּגִּ֛ידוּ לְאַנְשֵׁ֥י יָבֵ֖ישׁ וַיִּשְׂמָֽחוּ׃וַֽיֹּאמְרוּ֙ אַנְשֵׁ֣י יָבֵ֔ישׁ מָחָ֖ר נֵצֵ֣א אֲלֵיכֶ֑ם וַעֲשִׂיתֶ֣ם לָּ֔נוּ כְּכָל־הַטּ֖וֹב בְּעֵינֵיכֶֽם׃וַיְהִ֣י מִֽמָּחֳרָ֗ת וַיָּ֨שֶׂם שָׁא֣וּל אֶת־הָעָם֮ שְׁלֹשָׁ֣ה רָאשִׁים֒ וַיָּבֹ֤אוּ בְתוֹךְ־הַֽמַּחֲנֶה֙ בְּאַשְׁמֹ֣רֶת הַבֹּ֔קֶר וַיַּכּ֥וּ אֶת־עַמּ֖וֹן עַד־חֹ֣ם הַיּ֑וֹם וַיְהִ֤י הַנִּשְׁאָרִים֙ וַיָּפֻ֔צוּ וְלֹ֥א נִשְׁאֲרוּ־בָ֖ם שְׁנַ֥יִם יָֽחַד׃וַיֹּ֤אמֶר הָעָם֙ אֶל־שְׁמוּאֵ֔ל מִ֣י הָאֹמֵ֔ר שָׁא֖וּל יִמְלֹ֣ךְ עָלֵ֑ינוּ תְּנ֥וּ הָאֲנָשִׁ֖ים וּנְמִיתֵֽם׃וַיֹּ֣אמֶר שָׁא֔וּל לֹֽא־יוּמַ֥ת אִ֖ישׁ בַּיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה כִּ֥י הַיּ֛וֹם עָשָֽׂה־יְהוָ֥ה תְּשׁוּעָ֖ה בְּיִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־הָעָ֔ם לְכ֖וּ וְנֵלְכָ֣ה הַגִּלְגָּ֑ל וּנְחַדֵּ֥שׁ שָׁ֖ם הַמְּלוּכָֽה׃וַיֵּלְכ֨וּ כָל־הָעָ֜ם הַגִּלְגָּ֗ל וַיַּמְלִכוּ֩ שָׁ֨ם אֶת־שָׁא֜וּל לִפְנֵ֤י יְהוָה֙ בַּגִּלְגָּ֔ל וַיִּזְבְּחוּ־שָׁ֛ם זְבָחִ֥ים שְׁלָמִ֖ים לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וַיִּשְׂמַ֨ח שָׁ֥ם שָׁא֛וּל וְכָל־אַנְשֵׁ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל עַד־מְאֹֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

כרת לנו ברית וכו' בנקור לכם כל עין ימין וכו'. הנה כתוב בתורה לא תדרוש שלומם וטובתם ולכן כשאמרו ישראל כרות לנו ברית השיב להם בנקור וכו' שהיא התורה כמו שפירש רש"י ז"ל כלומר מאחר שכתוב בה לא תדרוש שלומם איך אכרות לכם ברית. אך אם תשרפו ח"ו התורה אז אכרות לכם ברית. מפרשים: ותצלח רוח אלהים על שאול כשמעו וכו'. אפשר דכיון דנצטער ונתקנא על כבוד התורה שהיא כנגד הרוח כנודע לכן מדה כנגד מדה ותצלח רוח אלהים על שאול כשמעו קרי בשמעו כתיב ופירשו ז"ל דר"ת כ"ב נגד אותיות התורה. וזהו את הדברים האלה ואמרו רז"ל בש"ר פרשת ויקהל ע"פ מי ברא אלה אלה תולדות השמים והארץ וז"ש את הדברים דברי תורה האלה שהם קיום שמים וארץ. ויחר אפו מאד. ולכבוד התורה נתאמץ ועז התאזר: ויקח צמד בקר וכו'. מאשר לפניו כי בא למועד ביאת הבקר:אחרי שאול ואחר שמואל וכו'. דהמלך מחוייב להראות גדולה משום שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך ומשו"ה אמר אחרי שאול ואחר שמואל: ויפקדם בבזק. פירש רש"י ז"ל רבותנו אמרו בשברי חרסים לשון אחר בבזק באבנים שנטל מכל אחד אבן ומנאם כמו ויפקדם בטלאים שנטל מכל אחד טלה ומנאם וכו' לשון אחר בבזק שם מקום הנזכר בספר שופטים וימצאו את אדוני בזק בבזק עכ"ל ולכאורה יש להעיר על דברי רש"י ז"ל ממ"ש ביומא דף כ"ב אמר ר' יצחק אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה שנאמר ויפקדם בבזק מתקיף לה רב אשי ממאי דהאי בזק לישנא דבזיקא הוא דילמא שמא דמתא הוא כדכתיב וימצאו את אדוני בזק בבזק אלא מהכא וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים. ואמרינן תו התם אמר רבי חנינא בר אידי אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הצבור מיד מתעשר מעיקרא כתיב בבזק ולבסוף כתיב בטלאים ודילמא בטלאי דידהו אם כן מאי רבותא דמלתא. ואיכא למידק מאי ילפותא דמעיקרא כתיב בבזק ודילמא שמא דמתא כדאמר לעיל. ונראה דהשתא דכתיב ויפקדם בטלאים א"כ מוכרח דבזק לאו שמא דמתא אלא בזיקא. ונמצא דמסקנא דהש"ס דליכא לפרש שמא דמתא. ואיך רש"י ז"ל הכא בפירושו כתב לישנא אחרינא בבזק שם מקום והרי לפי הש"ס נדחה פירוש זה. ותו יש להרגיש דכתב רש"י ז"ל שנטל מכל אחד טלה והרי הש"ס פריך ודילמא בטלאי דידהו ומשני אם כן מאי רבותא. ונראה דסבר רש"י דלעולם מצינן לפרושי בזק שמא דמתא ואפ"ה יליף שפיר דמתעשר דהא ברישא לא קאמר במה מנאם. ואי מאי דכתיב ויפקדם בטלאים אשמועינן דאסור למנות ישראל הו"ל להשמיענו ברישא כשמנאם בבזק אלא מוכרח דהכתוב בא ללמד דנתעשר. ולעולם דבזק שמא דמתא ומשו"ה כתב רש"י ז"ל הכא בפירושו לשון אחר בזק שם מקום. שנטל מכל אחד טלה אינו ר"ל שהיה טלה שלו אלא שבתחילה כל א' נטל טלה מצאנו של מלך ואח"כ נטלו הטלאים מכל א' ומנאום וכן פירש"י ז"ל לקמן סימן ט"ו על פסוק ויפקדם בטלאים וז"ל אמר לכל אחד ואחד שיקח טלה מצאנו של מלך ואח"ך מנה את הטלאים לפי שאסור למנות את ישראל וכו' ע"ש הרי שפירש שכל א' לקח מצאנו של מלך. והא דכתב לפי שאסור למנות וכו' אין כונתו דקרא להכי הוא דאתא דא"כ אפסדתן לקמיתא דמנ"ל שהוא מצאנו של מלך. ותו אמאי לא השמיענו זה במנין ראשון. אלא מוכרח דאשמועינן דמתעשר והוא מצאנו של מלך. אמנם רש"י ז"ל כתב לדידן דהטעם שאסור למנות את ישראל וקרא לאו להכי אתא ודוק הטב: לכו ונלכה הגלגל ונחדש שם המלוכה. אפשר לתת טעם לזה כי שאול מחל להמבזים ואמר היום לא יומת איש בישראל ובזה עשה שלא כהוגן דמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול לזה לתקן קצת אמר שמואל לכו ונלכה הגלגל ונחדש שם המלוכה כאלו עתה מתחלת המלוכה והימים הראשונים יפלו ומאותו יום אם איש יבזהו יומת דאינו יכול למחול. וזה טעם וימליכו שם את שאול בגלגל ולכאורה האי בגלגל יתר דכבר כתיב וילכו כל העם הגלגל ותיסגי לומר וימליכו שם את שאול לפני ה' ויזבחו ואמאי הוצרך לומר את שאול בגלגל. אמנם מאחר דנקרא גלגל על שם היום גלותי את חרפת מצרים גם עתה יעביר חרפת שאול שחרפוהו וגם מה שמחל ולכך חזר לומר וימליכו שם את שאול בגלגל להעיר על זה. וזה רמז וישמח שם שאול ס"ת מחל כלומר דבשביל שמחל חידשו המלוכה ושמחו על זה דסברו דנתקן מה שמחל: וישמח שם שאול וכל אנשי ישראל עד מאד. אפשר לומר דהכל היה שמחה גופנית וזהו עד מאד ותרגם יונתן עד לחדא כמו עד לאחת שפירושו עד הנפש כלומר הכל שמחת הגוף עד הנפש ולא עד בכלל כי לא היתה שמחה רוחנית:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך